Rederijen

HET cruiseschip bestaat niet, net zomin als DE auto bestaat. Er is niet één cruiseschip, maar een heel palet aan cruiseschepen. Er is ook niet één cruisemaatschappij, maar een grote variatie aan rederijen, elk met zijn eigen troeven: lowcost, cultuur, freestyle cruising, gastronomie, kindvriendelijkheid en noem maar op. Ons overzicht helpt je om een eerste selectie te maken. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we je naar een gespecialiseerd cruiseagent. Hij is de ideale persoon om je door het bos de bomen te helpen zien, zeker als het je eerste cruise is. Hij kent de schepen, en heeft er vaak zelf al mee gevaren of de schepen minstens al eens bezocht.

 

De cruise-industrie zelf verdeelt de schepen in een aantal categorieën:

-Budgetschepen: meestal zijn dit oudere schepen, maar die hebben vaak erg interessante routes

-Mainstream: de megaschepen met veel entertainment

-Premium: grote tot middelgrote schepen met een meer verfijnde service

-Upper premium: middelgrote schepen met een service en gastronomie die bijna luxueus kan worden genoemd

-Luxury: kleine tot middelgrote schepen, met superkwaliteit op elk niveau

-Ultra-luxury: de absolute top

 

Groot of klein?

Een eerste manier om schepen te catalogeren is op basis van hun passagierscapaciteit. Deze gegevens bepalen voor een deel welke havens/bestemming(en) je kan bezoeken. Grote schepen, zoals die van Costa Cruises of MSC Cruises, hebben meer dan 2.000 passagiers aan boord, soms meer dan 4.000 (Carnival Horizon, Quantum of the Seas, Anthem of the Seas, Costa Diadema, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Divina, MSC Meraviglia, Norwegian Epic en in 2018 de Norwegian Bliss bijvoorbeeld) en in een uitzonderlijk geval bijna 6.000 (de Allure of the Seas, Oasis of the Seas,Harmony of the Seas en Symphony of the Seas van Royal Carribean en in 2018 de MSC Bellissimma). De huidige middelgrote schepen (vroeger waren dit de grote) zijn goed voor 600 tot 2.000 passagiers. Kleine schepen bieden plaats aan tussen de 200 en de 600 passagiers.

Kleine schepen hebben het voordeel dat ze kunnen aanleggen in kleine havens, waarna je te voet naar het toeristisch centrum kan gaan. Grote schepen kunnen enkel terecht in grote havens. Deze havens bevinden zich zelden op wandelafstand van interessante toeristische centra. Dat betekent dat je een taxi of een busje moet nemen, wat je tijd en geld zal kosten. In sommige gevallen gaan grote schepen op zee voor anker, waarna je door tenders (de reddingsboten van de cruiseschepen) of kleine bootjes (soms tegen betaling) aan wal wordt gebracht.

Het verschil tussen een groot en een klein schip kan ook een effect hebben op de privacy die je hebt aan boord. Maar dat is zeker geen algemene regel. Op een kleiner schip ontmoet je altijd dezelfde mensen, op een groot schip ben je anoniemer en heb je daardoor soms net iets meer privacy.

 

Vergelijk de identiteit van de cruiseschepen

Het aantal passagiers zegt niet alles. Een tweede manier van cruiseschepen catalogeren is op basis van hun identiteit. Een schip van Celibrity Cruises bijvoorbeeld heeft een totaal ander karakter dan een schip van Costa. Niet alleen de inrichting verschilt, er is ook een verschil in entertainment en op het vlak van gastronomie.

Ook het type passagiers verschilt. Op een cruise van Celibrity Cruises zal je meer Amerikanen ontmoeten dan op schepen van Costa, die specifiek voor Europeanen zijn bedoeld.

 

Wat mag de cruise kosten?

De identiteit hangt natuurlijk ook samen met de prijsklasse. Een cruise met een luxeschip (van SeaDream Yachtclub, Regent Seven Seas, Silversea, Oceania Cruises, Crystal Cruises of Seabourn Cruise Line bijvoorbeeld) of met een luxe zeilschip (zoals Windstar Cruises of Star Clippers) is duurder dan een cruise met bijvoorbeeld Costa, MSC of Royal Carribean.

Laat je door dat oorspronkelijke prijsverschil echter niet verblinden. Je zou wel eens tot de vaststelling kunnen komen dat die dure luxecruise ook veel meer waar voor zijn geld biedt. Bij bijna alle luxecruisemaatschappijen is de drank, gaande van de fijnste wijnen en champagnes tot de beste sterke dranken, immers in de prijs inbegrepen. Ook de fooien hoef je niet extra te betalen. Als je aan boord van een populair, budgetvriendelijk cruiseschip elke dag gaat eten in een specialiteitenrestaurant en je zowel ’s middags als ’s avonds te goed doet aan exquise drankjes, kan je aan het eind van de reis wel eens opkijken van het supplement dat je moet bijbetalen.

 

Wat verwacht je van een cruise?

Zoek je de fun en de ambiance van een megaschip of wil je het echt chic op een kleinschalig schip? Wil je een gastronomische keuken of is dat minder belangrijk voor jou? Wil je veel cultuur op reis? Wil je kunnen aanmeren in kleine, nog niet-toeristische haventjes? In welk seizoen wil je op cruise? Welke landen wil je gaan bezoeken? Gaan er (klein)kinderen met je mee?

lees meer