17 maart 2016

Wereldwijd meer animo voor cruisen

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip. Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. “Dat we in 2015 minder Nederlanders aan boord mochten verwelkomen heeft een aantal redenen. In de eerste plaats is er een verschuiving van in- en ontschepingshavens verder van huis. Dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren.” “Kijken we bijvoorbeeld naar de cijfers dan zien we dat het aandeel cruisegangers uit Duitsland en Groot-Brittannië enorm is gestegen.”
Daarnaast zijn er bij Nederlanders wat meer vooroordelen ten aanzien van cruisen. Toch uit het in augustus 2015 door TNO-Nipo gehouden Vakantiecontinueonderzoek dat 31 procent van de 40.000 respondenten ‘ja’ zegt op een cruisevakantie. 6 procent daarvan wil definitief boeken binnen drie jaar. 12 procent zegt ‘waarschijnlijk’ en 46 procent ‘zeer misschien’.

Waar ligt de interesse van de Nederlanders?

48 procent gaat voor de Noorse Fjorden. 39 procent kiest voor het westelijk deel van de Middellandse Zee en 36 procent voor het oostelijk deel van de Middellandse Zee. IJsland en de Noordkaap zijn populair bij 22 procent van de respondenten. De Carribean scoort hoog met 54 procent. Toch is het aantal Nederlanders dat een cruise maakt in dit gebied, sterk afgenomen.

Wat zijn de vooroordelen?

  • Lange rijen voor de buffetten
  • Onverwachte kosten aan boord
  • Mensenmassa’s
  • Verplicht meedoen met activiteiten aan boord
  • Te weinig vrije tijd aan wal/dure excursies
  • Voor oude(re) mensen.

“Hier ligt voor de cruisemaatschappijen een taak om dat beeld te veranderen”, zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA. Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Wel stellen de cruisemaatschappijen dat het zeker van belang is dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod en elke maatschappij heeft een min of meer eigen doelgroep. Bleichrodt: “Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt al genoeg. Mensen moeten kennismaken met het product ‘cruisen’ en zullen dan ervaren hoe het werkelijk is.

Maak kennis met alle maatschappijen, hun doelgroepen en vaargebieden op onze site. Onder dit artikel vind u leuke aanbiedingen van cruise reizen

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschepen die de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.